Innlegg

Viser innlegg fra november, 2015

Hvordan skrive essay?

Bilde
Forrige periode i norsken i kontaktlærerklassen min var renessansen. Obligatorisk da er det å komme inn på essaysjangeren, som er sentral i denne epokens tankegods. Ofte kan essayet være vanskelig å angripe for elevene. Er det en artikkel? Nei, men er det et kåseri? Nei, ikke det heller. Ofte er de godt trent, og da samtidig låst, i de faste formene som artikler og faglige analyser krever, og har vansker med å slippe seg løs. Og det er ikke så rart, etter å ha lært at ordene "jeg mener" er strengt forbudt i en saktekst. 
Og det er ikke rart at det er vanskelig å ta dette inn, for det er jo vanskelig å forklare hva et essay er - det kan være så mangt. Så etter inspirasjon fra en god kollega gjorde jeg et forsøk her på å få ledet dem i gang med skriving, uten at de skulle bli sittende fast foran pc-en sin med det store, skumle, hvite arket.
Elevene jobbet i grupper, og fikk utdelt de samme punktene som dere ser på det første bildet. De fikk også utdelt postit-lapper i ulike f…

Barokk og twist

Bilde
Deler her en idé fra en kollega, som vi på vår skole kjører nesten hvert år når vi jobber med barokken. Elevene skriver hyllestdikt til twisten, i barokk stil!


Opplegget er lett: Etter en kort gjennomgang, leser vi en barokktekst, og snakker om virkemiddelbruk. Min personlige favoritt fra perioden er Dorothe Engelbretsdotter - og elevene pleier også å like henne godt. Det er fascinerende for dem med ordbruk og virkemidler som er veldig fremmede i dagens terreng.

Etter dette får elevene utdelt hver sin twist, som de så "fordyper seg i". Underveis får de noen hint: Hvordan er forventningene før twisten, hvordan ser papiret ut, hvordan føles den i munnen, og hvordan er stemningen når den er borte? Igjen og igjen har dette blitt veldig bra, og elevene skriver ut i fint format og fremfører for klassen. Så kåres en vinner - som får resten av twisten.
Verdt å prøve! :)