Innlegg

Viser innlegg fra mars, 2015

Snart tentamen i Politikk og menneskerettigheter

Bilde
I neste uke har vi tentamen for Politikk og menneskerettigheter, så nå har vi hatt siste runde med de mest sentrale fagbegrepene før de får utlevert forberedelsesdelen i siste økt på fredag.

Jeg blir gang på gang slått av hvor bra det fungerer å gjennomgå med tavla - innspill fra elevene kommer så mye bedre frem, og hele tavla blir på en måte en representasjon for det klassen som helhet får frem av stoff.

Hva er globalisering?

Bilde
Vi jobber med internasjonale forhold i samfunnsfag, og på agendaen i dag står globalisering. Men hva er det? Det er ikke alltid lett å få begrepet til å bli konkret, uten at det blir "alle blir venner og hører amerikansk musikk". Så vi prøver å gå mer analytisk til verks, og bruker en ordentlig modell for hva globalisering er. Denne har vi gjennomgått, og nå skal elevene finne bilder som illustrerer eller forklarer de ulike punktene. Disse skal de lage en enkel presentasjon av, og så skal vi bruke presentasjonene som utgangspunkt for å gå videre inn i konsekvensene gvlobalisering har for klimaet på kloden.Kjapp og lett måte å få frem innholdet i globaliseringen på!

Hva kan 1SFB om lyrikk?

Bilde
I norskklassen min, 1SFB, starta vi i går med lyrikk. Her kommer i den forbindelse et lite tips til en temaoppstart som kan brukes for mange ulike tema. Jeg pleier ofte å ha en drodling på tavla, hvor elevene kommer med innspill/tanker til hva de tenker/kan/assosierer med tema. Dette bruker jeg å la være elevstyrt, altså jeg lar en elev være ordstyrer mens en eller to andre skriver stikkordene som kommer opp på tavla. Kanskje kan jeg også da rekke opp hånda og komme med innspill på lik linke med elevene. 
I går tok vi en liten vri på opplegget. Vi kjørte "last man standing", en konkurranse som ble hyppig brukt av lærerne da jeg gikk på videregående. Elevene sto ved pultene, og fikk tema "lyrikk". Dermed skulle de etter tur, når de blir pekt på, si ett ord som hadde sammenheng med lyrikk. Det kan være assosiasjoner, forfattere, virkemidler eller hva som helst. Hvis de sa noe som er sagt før, eller noe som ikke har sammenheng med tema, eller ikke kommer på noe, må d…