Hva kan 1SFB om lyrikk?

I norskklassen min, 1SFB, starta vi i går med lyrikk. Her kommer i den forbindelse et lite tips til en temaoppstart som kan brukes for mange ulike tema. Jeg pleier ofte å ha en drodling på tavla, hvor elevene kommer med innspill/tanker til hva de tenker/kan/assosierer med tema. Dette bruker jeg å la være elevstyrt, altså jeg lar en elev være ordstyrer mens en eller to andre skriver stikkordene som kommer opp på tavla. Kanskje kan jeg også da rekke opp hånda og komme med innspill på lik linke med elevene. 

I går tok vi en liten vri på opplegget. Vi kjørte "last man standing", en konkurranse som ble hyppig brukt av lærerne da jeg gikk på videregående. Elevene sto ved pultene, og fikk tema "lyrikk". Dermed skulle de etter tur, når de blir pekt på, si ett ord som hadde sammenheng med lyrikk. Det kan være assosiasjoner, forfattere, virkemidler eller hva som helst. Hvis de sa noe som er sagt før, eller noe som ikke har sammenheng med tema, eller ikke kommer på noe, må de sette seg. Den siste som står (og som dermed har sagt flest ord), har vunnet. Vi kjørte en prøverunde med tema "Norge" først, før vi kjørte introrunde til lyrikktemaet vårt.

Mens elevene kom med stikkord, ba jeg en elev være sekretær. Han satt på min pc med skjermen på fremviser, på nettsiden www.wordle.net. Her kan man enkelt lage ordskyer, det er bare å skrive inn ord og trykke "go" så er de på plass, og man kan redigere format, farger, oppsett og så videre som man vil etterpå. Ut av leken vår fikk vi dermed en flott (og veldig rosa) ordsky, som jeg har printa og laminert, og som skal henges opp i klasserommet i dag. Forhåpentligvis til inspirasjon for elevene, som jo hadde masse fine stikkord å komme med. I tillegg tenker jeg at vi lager en ny ordsky mot slutten av perioden, når de (forhåpentligvis) har enda flere ord å komme med, som vi da kan henge opp ved siden av denne.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!