Om anonym retting i skolen

I Aftenbladet den 22. mars skriver Mie Hidle om problematikken rundt at lærere blir pålagt anonym retting. Jeg anbefaler alle å lese innlegget hennes som ligger her - dette oppsummerer i aller høyeste grad det jeg oppfatter som den gjengse mening blant lærerne. 

Det store hovedargumentet mot anonym retting er at dette bryter med prinsippet om fremovervendt vurdering, altså en vurdering hvor læreren kommenterer på en måte som skal hjelpe eleven til å gjøre det bedre i neste runde. Det forutsetter at læreren kjenner eleven, at en kan se elevens prestasjon opp mot tidligere arbeid, og at en kan legge både språklig- og innholdsmessig nivå i kommentaren på et nivå som en vet at eleven vil kunne forstå. Alt dette forsvinner om vi skal få tilfeldige bunker med nummer på hver besvarelse på pulten. 

Jeg siterer Hidles siste avsnitt: TRYNEFAKTOR er en risiko [...]. For å minimere den har vi kryssretting, klagerett, skoleledelse og eksamen med eksterne sensorer. Problemet med menneskelig svikt er at den aldri helt kan elimineres uten at man samtidig eliminerer den menneskelige faktor. Dersom vi ikke kan leve med at god undervisning krever tillit, åpenhet og menneskelig samkvem, kan vi like gjerne gi elevene hver sin laptop på seksårsdagen og la dem være i fred frem til eksamen tretten år senere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!