Kjønnsdelte gymtimer - et udelt onde?

Diskusjonen om kjønnsdelte gymtimer kommer stadig opp igjen, nå i det siste ved at vi har lært at dette praktiseres som fast ordning ved en del (muslimske private) skoler i Sverige. I Norge har det også vært en del prøveprosjekter av denne typen, men et raskt googlesøk forteller at dette stort sett blir blåst bort som en dårlig deal fordi det ikke gir bedre resultater for elevene, og naturligvis fordi det ikke er lov å dele i permanente grupper ut i fra et så usaklig kriterium som kjønn. Dette blir spesielt vektlagt når delingen skjer på skoler hvor mange av elevene er muslimske.

Hver gang dette kommer opp, så tenker jeg først "ja, selvsagt kan vi ikke ha kjønnsdelte gymtimer". Men så tenker jeg tilbake på min egen skolegang, og videre at jeg ville takket høyere makter lenge og vel den gang, om vi kunne fått hatt kjønnsdelte gymtimer oftere. Hvorfor? Fordi gymtimene sammen med guttene, for en ikke veldig sportslig jente, ikke var morsomme. Uansett hvilket ballspill vi spilte, så var alle guttene flinkere enn (nesten) alle jentene. Uansett hva vi gjorde var de kjappere, sterkere, mer utholdende. Det hjalp ikke mye på underlegenheten og pinligheten at kravene var lavere for jenter - det understreket jo bare at vi ikke hadde sjanse til å ta dem igjen uansett. De eneste timene hvor det ikke var sånn, var når vi hadde dans. Koordinasjon, det var mitt (vårt) eneste fortrinn, men dansen fikk ikke mer enn to-tre uker i året. Resten av året besto i en konstant konkurranse som det var umulig å vinne.

En sjelden gang, igjen to-tre ganger i året, ble vi også delt etter kjønn. Jeg husker de timene veldig godt, spesielt når vi spilte fotball, og nivåforskjellen endelig ikke ble helt ufattelig stor mellom dem som kunne, og dem som sto foran mål og "spilte forsvar". Det var en enorm lettelse, de gangene vi fikk lov til det. Og jeg er ikke i tvil om at min prestasjon i alle de andre gymtimene hadde vært bedre om vi hadde vært kjønnsdelt oftere. Jeg vil dermed slå et slag for kjønnsdelingen, og for at vi må klare å se argumentene for kjønnsdeling i gymtimene. Vi må ikke se oss blinde på dette og tro at kjønnsdeling i gymtimene bare handler om likestilling i islam. Dette handler også om selvtillitt og nivåforskjeller, idrettsglede (eller -uglede) og helse. Flere kjønnsdelte gymtimer vil komme mange jenter til gode - det er jeg helt sikker på.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!