Kina og menneskerettighetene, del 1

Siden uka før jul har vi i politikklassen jobbet med Menneskerettigheter som tema. Vi har gjort mye forskjellig; vi har vært på menneskerettighetskonferanse i regi av FN-sambandet, vi har jobbet med oppgaver og diskutert ytringsfrihet, og vi har gått inn i at også Norge bryter menneskerettighetene. Herunder har vi sett spesielt på bruken av varetekt, og behandlingen av asylsøkere, og da spesielt barn.

Av en eller annen merkelig grunn synes ikke mine elever at dette er veldig spennende. Kanskje ligger det i at mange som velger faget Politikk og menneskerettigheter velger det fordi de er interesserte i (internasjonal) politikk, som i krig og fred og politikk og sånn, men de ser ikke at menneskerettigheter er en del av det. Menneskerettighetene, de er liksom litt sånn "heal the world" og "barn av regnbuen", det er ikke like spennende som konflikten mellom Israel og Palestina. Nu vel, jobbe med det må vi uansett, og heldigvis er det også et læreplanmål at vi skal gå inn i status og gjennomføring av Menneskerettighetene på internasjonalt plan. Etter deres ønske har vi så fokusert på Kina.

Sist uke kjørte vi dermed først en ganske tung økt med teoretisk bakgrunn og historie. Vi kan jo ikke snakke om Kina uten å ha dette på plass! Tavlebildet til høyre viser notatene fra gjennomgangen vi starta med: Her illustreres Marx' tanker om hvordan et samfunn utvikles. I tillegg måtte vi få på plass skillet mellom marxisme, sosialisme, kommunisme, leninisme.... Og selvsagt litt om historien før Folkerepublikken Kina ble opprettet.

Så var det tid for litt Kinahistorie. Linken til powerpointen jeg brukte ligger her (du trenger DropBox) for å se den) - i hovedtrekk er det stikkord til historien etter andre verdenskrig, med det store spranget og kulturrevolusjonen, maoisme, og politisk situasjon i dag etter valget i fjor. Vi runda av denne seansen med å se en episode av dokumentaren som har gått på NRK i forbindelse med valget, den heter Kina om Kina og ligger tilgjengelig her. Vi så episode tre som handler om ytringsfrihet og sensur og det politiske systemet - men alle episodene er gode (om enn ikke like relevante for politikkfaget).

I timen i går tirsdag diskuterte vi, og det var veldig moro, men jeg har ikke tid til å skrive om det nå. Det får bli i neste innlegg dermed!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!