Om omvendt undervisning / flipped classroom



På jobb hos oss har vi med jevne mellomrom såkalt intern erfaringsutveksling, noe som betyr at lærere hos som kan noe smart eller har lært noe nytt holder ulike kurs. Hver gang holdes flere kurs samtidig, og vi andre ansatte velger det synes er mest interessant/relevant for oss. Temaene kan være både praktiske og teoretiske, fagspesifike eller generelle. 

Sist onsdag deltok jeg følgelig på en times innføring i såkalt omvendt undervisning. Dette er et referat av hva jeg hørte og tenkte underveis:

I dag har vi fire temaer som vi kan velge mellom: Omvendt undervisning, referanseverktøy i word og praktisk bruk av powerpoint og prezi. I tillegg kan vi høre en rapport fra et forskningsarbeid om skriving som forberedelse til muntlig aktivitet i timen. Mye spennende altså! Men, til omvendt undervisning. Dette er gjerne presentert som et realfagsverktøy, men det kan også brukes i norsk og andre fag. Bruk av videoer som forberedelse før et tema introduseres i timen gjør at elevene får økt bakgrunnskunnskap, og at en dermed i timen kan gå mer direkte inn i tema og tekster eller oppgaver, og en kan bruke mindre tid på bakgrunn og gjennomgang i timene. Kanskje blir også It’s Learning mer spennende, ettersom den da blir full av filmer.

Her tenker jeg følgende: Men elevene gjør jo ikke leksa si nå, skal de gjøre den hvis det blir filmer? Og skal vi basere undervisningen på at de gjør ting hjemme, det synes jeg høres ambisiøst ut.

Videre. Mange vil kanskje hevde at dette krever mye tid, spesielt med tanke på at egenproduserte videoer muligens er best, og disse tar det lang tid å lage. Men, videoene må ikke være egenproduserte! Og samtidig, det tar også lang tid å finne andre videoer, og elevene liker gjerne å høre på sin egen kjente og trygge lærer. Dermed, det er lurt å lage videoer selv, da har man også sjansen til å tilpasse det man sier direkte til gruppa. Samtidig finnes det masse ressurser spesielt i norsk og samfunnsfag så om man har bruk for å produsere videoer selv kommer an på hvor spesifik videoen må være. Det er uansett viktig å dele på jobben, og å ha flere som deltar. En kan også lage egne youtubekanaler.

Hva med dem som ikke gjør leksa? Ingunn Kjøl Wiig ved Sandvika videregående har jobbet mye med omvendt undervisning. Hun sier at omtrent like mange gjør dette som det er som gjør annen typer lekser hjemme. For å øke andelen som gjør det kan en for eksempel knytte egenvurdering til filmen (hva forstod du, hva trenger du hjelp til). Dette er jo likevel en utfordring, og en har langt igjen til klasserommet er fullstendig "snudd". Men, det er vel heller ikke noe mål i seg selv. Samtidig, omvendt undervisning gir mer rom for samtale om tekster, skriving og elevaktivitet, og til lærerveiledning gjennom disse aktivitetene. 

Så, hvordan kan man lage en video hvor man forklarer det som skjer på egen skjerm? Jo, vi får anbefalt screenr.com, denne kjører direkte gjennom nettleseren, og finnes i gratis versjon. Filmene her kan vare maks 5 minutter (om en trenger lengre videoer kan en jo lage flere deler). På siden er det bare å trykke record, og så startes et javaprogram, og man får opp en rute. Da kan man spille inn hva man vil filme på skjermen, og så velger man selv hvilket program man kan filme. Kanskje er det mest effektivt å bruke onenote, men alt som skjer på skjermen kan filmes, for eksempel kan en forklare en tabell eller figur ved å vise med musepilen, eller en kan klikke seg gjennom en powerpoint og forklare slidene. Mest effektivt vil det dog selvsagt være om en bruker tablett-pc. Som forberedelse kan en legge inn figurer eller illustrasjoner, i onenote kan også video settes inn. Med tabletpc så kan man bruke den til å tegne og lage figurer underveis slik at man kan skrive rett inn.

Når man er ferdig kan man skrive en beskrivelse, og så kan filmen publiseres. Den er dog ikke søkbar, men man får en adresse som kan legges ut på ITL eller annen læringsplattform.  

Så, er jeg overbevist? Jeg tenker, neste grammatikktema i tysken, da skal jeg prøve ut dette. Men det er en stor utfordring her, og det er at 30 prosent aldri gjør det de skal hjemme. Kan jeg da la dem henge uten å gjennomgå nytt stoff i klassen? Jeg vet ikke, jeg tror ikke det, men kanskje vil dette løse seg på et eller annet vis? Det gjenstår å se, prøve skal jeg i alle fall. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!