Ferie

Endelig er den her, ferien, hurra! Etter et usigelig kjør de siste ukene er det utrolig godt å kunne lande igjen. Jeg har hatt elever oppe i muntlig (norsk vg3) og vært sensor for første gang (i sosiologi), og så har vi hatt avslutning, både for avgangsklassen og for lærerne. Heldigvis glemmer jeg for hvert år som går hvor slitsomt det er å være lærer fra påske og frem til skoleslutt, og heldigvis er det like deilig hvert år å faktisk komme seg gjennom og mestre alle oppgavene som hoper seg opp på slutten.

Nå har jeg jobbet i et halvt år siden jeg kom tilbake fra permisjon. Jeg har hatt to nye fag (religion og norsk vg3) - det har vært kjempespennende og veldig lærerikt. Jeg liker å få lov til å gjøre nye ting og prøve nye fag, innenfor den gode lærerrammen. Jeg har også fått ha en utrolig flott klasse, som jeg kommer til å savne utrolig mye både nå i sommer og når høst og skolestart kommer. Samtidig er det fine (og også litt triste) med å ha gjort dette før at jeg vet at det kommer nye klasser, som jeg også kommer til å sette stor pris på. Det blir aldri helt det samme, men like bra kan det likevel bli.

Jeg burde ha blogget om den nye læreplanen i norsk nå, tenker jeg, og om hvordan den ikke henger særlig godt sammen. Jeg burde ha blogget om SVs heldagsskole, som jeg er veldig mot. Jeg burde ha blogget om teoretiseringen av yrkesfag, og så kjenner jeg at jeg også godt kan blogge litt om hvordan det er å være sensor, og ikke minst om betydningen av å ha en ålreit sensor når man selv er eksaminator. Men jeg orker ikke blogge om noen av delene, akkurat nå. Det er for behagelig å bare lene seg tilbake, holde blikket bakovervendt, og tenke på hvor morsomt dette siste halvåret har vært. Så får de friske ideene og det kreative og kritiske blikket komme tilbake etterhvert når hjernen har fått hvilt seg litt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!