Mer om muntlig eksamen i sosiologi

Det er vel tydelig at det er dette som er hovedfokus for tiden, men sånn blir det, jeg har kun en gruppe som skal opp til eksamen i år og jeg vet at jeg får opp noen, så da er det bare å holde tunga rett i munnen! I dag har vi øvd oss til muntlig eksamen, sannsynligvis er det bare 5-6 undervisningstimer igjen i tillegg til en prøve, og så er eksamen over oss!

Målet mitt med timen var å trene i elevene i tankegang før selve eksamen, når de skal forberede seg og lage presentasjon. Jeg starta timen med å snakke litt generelt om opplegget for muntlig eksamen i sosiologi, som skissert før i dette innlegget. Stillheten senket seg, nogenlunde i alle fall. På tross av at det er russetid, så forstår elevene stort sett alvoret når det kommer til snakk om eksamen - så det er bra, ingen problemer med herjing i timene altså!

Deretter var det tid for innsats. Vi startet med at de delte seg i par, og så fikk de utdelt hvert sitt tema fra prøveeksamen som vi hadde for to uker siden. Til hvert av disse temaene sto aktuelle kompetansemål, og elevene skulle så skrive fire snakke-stikkord på hvert kompetansemål, altså fire ting de kunne sagt/snakket om mtp. det gitte kompetansemålet under en muntlig eksamen. Tanken min her er at de skal øves i å se sammenhengene i faget, og i å se hvordan sensor/eksaminator tenker, i tillegg til at de får repetert en del underveis.

Etter dette lagde vi tankekart ut i fra temaet de hadde og stikkordene de hadde laget. Her ble det litt syting; "dette er jo det samme som vi akkurat har gjort?". Svaret mitt er at ja, det er beslektet, men med tankekartet får de tenkt rekkefølge og sammenheng på en annen måte. Inni meg forstår jeg dem litt, selv er jeg ingen fan av tankekart, det passer ikke inn i mitt strukturhode, men for mange var det nok greit å få tenkt på en annen måte. Etter hvert kom alle i gang, og alle fikk laget greie tankekart (selv om alle ikke kom helt i mål). Disse brukte vi så videre til å skissere/tegne inn ulike vinklinger som man kan bruke på ulike tema. Når man lager tankekart vil gjerne de ulike sidene med grener gli i ulike retninger, og for å få til en spisset presentasjon på bare 10 minutter må man prioritere. Målet mitt her var altså at elevene skulle se at et tema kan "løses" på mange måter, og at de må tørre å prioritere i gå i dybden - bredde får de alltids vist i spørsmålsdelen i etterkant.

Deretter (og ja, det blir enda mer pedagogisk) hadde jeg funnet fram et spørsmålsstillingsskjema som jeg fikk på et kurs i samarbeidslæringslæring i høst. Arket viser 36 måter å starte et spørsmål på, og hvordan starten av spørsmålet man lager vil gi ulik vanskelighetsgrad. Poenget er at elevene må se forskjell på hva-, hvem-, og hvor-spørsmål, og hvorfor-, hvordan-, og i hvilken grad-spørsmål. Oppgaven var dermed å lage 15 spørsmål til temaet de hadde skrevet stikkord til og laget tankekart om, og alle spørsmålene skulle starte ulikt. Til slutt skulle de velge tre spørsmål de var spesielt fornøyde med eller som de syntes var spesielt viktige/sentrale, og av disse tre skulle velge ett hovedspørsmål som de selv ville valgt å bruke som utgangspunkt som presentasjonen ved muntlig eksamen. Disse presenterte de så for klassen.

Tre skoletimer tok dette opplegget, og det fungerte godt både som repetisjons- og eksamensøvingsopplegg. Vi har nå to timer på fredag, og siste vurderingssituasjon på mandag - sannelig er det ikke lenge før eksamen faktisk er her!

Kommentarer

Anonym sa…
Veldig bra læringsplan... Høres ut som vår lærer :D
Jeg har kommet opp i muntlig sosiologi, men sliter litt med problemstilling og tema. Har du et godt tips til meg? :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!