Ny uke

Det er søndag, og en ny uke står for døra. Hver fredag er det herlig med helg, men sannelig er det ikke slik at det er greit å starte uka igjen også, hver gang når det nærmer seg mandag! Timeplanen min er rimelig baktung, så mandag og tirsdag er avslappende (kun tre undervisningstimer mandag, en møtetime på tirsdag). Onsdag er det både undervisning og mange møter, mens torsdag og fredag er tunge med seks undervisningstimer hver. Men det er greit, jeg har masse tid i starten av uka til å planlegge slutten, og får dermed gjort det meste av arbeidet i løpet av normal arbeidstid (med unntak av vurderingen selvsagt, som er fast helgekost).

Uansett, i morgen er det tre timer sosiologi og sosialantropologi. Som nevnt i forrige innlegg prøver jeg her ut en ny vurderingsordning, med vurdering av noen elever i nesten alle timer. Jeg har til nå gjort dette i to økter, og det har fungert fint. I tillegg jobber vi med et spennede tema, fordeling av goder. Vi nærmer oss ideologiene nå, og det blir veldig morsomt - endelig får jeg brukt noe av det jeg kan (ikke at jeg IKKE kan det andre vi jobber med, men det er nå en gang slik at man gjerne kan mer om enkelte fagområder). Fremdeles er vi dog på fordelingsprinsipper og maktfordeling, og vi har i den anledning jobbet med saken om det såkalte moralpolitiet på Grønland. Planen er å oppsummere dette i morgen. Så går vi over på å lage veggaviser om ideologiene, som avrundes med vurdering, før jeg igjen oppsummerer med en supergjennomgang. Etter DET er vi klar for den første av de større vurderingssituasjonene denne terminen. Spennende.

Jeg har kun en gruppe som kan komme opp til eksamen i år, og ettersom gruppa mi kun består av tredjeklassinger er jeg garantert å få opp et parti. Av alle ting synes jeg det er litt stas med eksamen. Jeg syntes det også som elev/student; den stemningen når man kommer inn, setter seg ned, og får oppgaven. Når man er kommet i gang, ser konturene av hele teksten, og vet at det er bare å skrive, jobbe, skrive. Nå er sosiologi et muntlig fag så det blir vel ikke LIKE avslappende, men jeg liker å tro at elevene her får en god sjanse til å virkelig vise hva de er gode for. Mange av mine elever kan få et godt resultat, og jeg vet at mange har hevet seg mye i løpet av i år i forhold til hvordan de har gjort det tidligere i tretimersfaget samfunnsfag. Så det blir spennende. Snart er mai her!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!