Innlegg

Viser innlegg fra november, 2009

Den gode læreren - et eksempel

I løpet av min skolegang har jeg hatt mange gode lærere. Jeg husker fremdeles mange av dem godt, og enkeltepisoder sitter igjen. Jeg hermer dem ovenfor mine elever, av og til uten helt å vite hvorfor. Jeg gjør det jeg husker de gjorde, fordi jeg vet at det fungerte på meg.

Det meste fungerer fremdeles.

En liten episode fra ungdomsskolen står fremdeles klart for meg. Vi fikk ny lærer(vikar?) i heimkunnskap, vi var hennes første klasse. Jeg kan tenke meg at det ikke var noen kremjobb akkurat, heimkunnskap med mat og kliss og ville 8. klassinger? Enten grudde hun seg, eller så visste hun ikke hva hun gikk til. Eller kanskje gjorde hun det? I starten av timen satt vi i en stor ring. Det i seg selv var jo spennende. Men så, kom det store. Vi skulle fortelle litt om oss selv, navn, hvor vi kom fra og så videre. Og så, til slutt, måtte vi si hvilke(n) farge(r) vi hadde på tannbørsten. Hun skrev ned alle svarene, så vi skjønte at dette var viktig. Alle anstrengte seg veldig for å være presise. …

Planlegging av sammensatte tekster

For tiden er et norskprosjekt om sammensatte tekster under utvikling, og det er så spennende! Planen min til nå er at elevene kan velge å lage enten en blogg eller en wiki. På denne bloggen/wikien skal de presentere enten en reklamefilm eller en musikkvideo. Dobbelt opp altså, de skal både lage og analysere sammensatt tekst.

Jeg er stor fan av å analysere sammensatte tekster, det er så ENORMT mye å ta tak i, og det er lett å treffe elevene der de er. I tillegg kan man drive litt propaganda. Jeg har for eksempel Aerosmiths' Hole in my soul som en av musikkvideoene de kan analysere, og de får dermed inn litt god musikk samtidig som de jobber med analysen. Om de velger reklame, kan de analysere enten VGs "Stille i fjøset", Grandiosas "Full pakke" eller Tele2 sin "Born to be sheep" (som er absolutt fantastisk!). Jeg hadde ønsket meg å kunne jobbe med Tines reklame for yoghurten "Ja" (den med Briskebys "this is propaganda" i bakgrunnen, …

Søte elever

For tiden er det MYE å gjøre i mitt lærerliv - tiden mellom høstferie og juleferie er gjerne ekstra intensiv. Det er utviklingssamtaler, kursing, mange vurderingssituasjoner med påfølgende retting, og mange elever som man akkurat har rukket å bli så godt kjent med at ting og tang kommer til overflaten. Elevene trenger gjerne noen måneder på å åpne seg, med det resultat at en ikke kommer inn på dem før i november/desember.

På tross av at det er mye å gjøre, så klager jeg ikke. Joda, jeg klager. Masse. Men samtidig koser jeg meg utrolig med at jeg begynner å bli ordentlig kjent med elevene mine. Jeg har hatt noen episoder de siste ukene som har gjort inntrykk, og som gjør at jeg går smilende ut av skolebygget klokka 16 hver dag. Jeg skulle ønske at jeg kunne gjengi dem her. De er så søte, om alle bare hadde sett hvor søte disse ungdommene er!

1800 treff! ...og språk i middelalderen.

Innen dagen er omme har jeg passert 1800 lesere, og det siden starten av august - WOW! Jeg satte inn en sånn telledings da, og starta på 200 for at det skulle se ut som om jeg hadde noen lesere, og nå har jeg altså (snart) passert 1800! Stilige greier altså!

I dag har jeg hatt fire timer norsk på VG2, fire timer om språk i middelalderen. Dette er et tema som jeg selv ikke er særlig begeistret for, det må jeg innrømme. I tillegg har vi tre parallellagte klasser, så vi tre lærerne bytter på å lage opplegg. Opplegget i dag hadde masse detaljer og var ganske lærerstyrt, noe jeg vanligvis ikke legger opp til. Min planlegging er oftest relativt fri, jeg bruker kun stikkord, og jeg liker ikke så godt å skulle ha mer enn en gjennomgangsbolk. Men, det var ikke tid til å endre på opplegget eller finne på noe selv, så da fikk det gå som det gikk.

Dette blir på en måte en oppfølging av forrige innlegg, hvor jeg var imponert over at undervisningen gikk fint, selv om jeg ikke smilte hele tiden. I dag…