En uke igjen til juleferien!

Nå er det endelig fredag, og det er en uke (og to dager) igjen før vi tar juleferie. Det er så rart, det går så utrolig fort, tiden mellom høstferien og juleferien bare raser avsted!

Naturlig nok er det da julefokus i alle fag. I norsken på VG1 i dag har vi sett A Nightmare before Christmas, utrolig festlig film! I tillegg har faggruppa i norsk laget lussekatter og gløgg. Det fungerte ikke helt optimalt, men de fleste fikk nok en lussekattbit og en smak på en noe sterk gløgg. Jaja.

I tillegg har jeg hatt to timer sosiologi med dobbel klasse (60 elever). Jeg har endelig også funnet ut at man faktisk får ekstra penger for å ha tilsyn med en ekstra klasse i egen undervisning, noe som skjer ganske ofte. Dette fordi vi er parallellagt i alle fag (fellesfag er lagt samtidig i alle klasser på samme trinn), slik at vi lærerne kan samarbeide tett om undervisninga. Dette betyr dog også at man ofte får noen flere elever enn man hadde regnet med, men når man får litt ekstra så går det jo greit.

Men, mer jul. I tysken jobber vi også med jul som tema. Jeg tilbragte forrige helg på Weihnachtsmarkt i Düsseldorf i Tyskland, og har brukt bilder derifra som intro til emnet. I tillegg har vi lest litt, og jeg er overrasket over at elevene faktisk kan så mye som de gjør, etter bare 3-4 måneder med tyskundervisning. I tillegg har vi starta med presens av sterke verb. I tillegg til å fokusere på jul skulle elevene sist time lage regle/rap/dikt/sang/huskeregel - hva som helst som gjorde at de husket reglene for vokalveksel. Jeg ler fremdeles når jeg tenker på noen av gruppene der - og innser at jeg aldri kan slutte å oppfordre til ekstra kreativitet. De er så festlige. Elevene altså.

Nå er det likevel tid for noen timers avslapping, før lærerhverdagen slår inn i morgen. Nest siste helga før jul, mange skal nok bruke den på shopping. For meg er det opphoping av rettebunker å ta fatt på, så eneste adventssignal blir kanskje noen pepperkaker ved siden av kaffen når jeg kommer sånn halvveis nedi bunken...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!